Column installatieprofs.nl

Door Joris Beukeboom – van Fritts.nl, onafhankelijk consumentenadvies over zonnepanelen

·         ‘Installateur verspilt kostbare tijd door gebrekkige selectie aan de poort bij opmaken offertes zonne-energiesystemen’

Herkent u dat beeld? U heeft een dag vol afspraken gehad en de to-do lijst loopt over van beloftes gemaakt aan potentiele klanten. Voordat u bent toegekomen aan het inwilligen van deze beloftes is er een nieuwe drukke dag aangebroken en vervagen de beloftes. Aan de andere kant wachten de potentiele klanten op de opvolging van de afspraken. Die niet, of niet volledig worden nageleefd. Hiermee wordt het vertrouwen van de aanbieder ondermijnd en verkleint dit de kans op het sluiten van een deal. Jammer, voor u en voor de potentiele klant.

In de zonne-energiesector wordt het de consument heel makkelijk gemaakt offertes aan te vragen, wat de druk op aanbiedende partijen enorm verhoogt. Sommige consumenten vragen wel tien offertes aan en laten al deze aanbieders thuis aan de koffietafel langskomen. Een enorm leger van aanbieders wordt dus aan het werk gezet. Resultaat: een consument die na dit aanvraaggeweld een keuze moet maken tussen deze verschillende aanbieders. Een haast onmogelijke opgave, als je tien offertes moet vergelijken, die allemaal net iets van elkaar verschillen op het gebied van prijs, materialen en natuurlijk het promoverhaal van de aanbiedende partij.

Resultaat. Het besluit wordt vooruitgeschoven met de argumentatie: ‘Ik heb te veel opties en kan geen keuze maken’, ‘Iedere installateur vertelt een ander verhaal’, ‘Ik heb meer kennis dan de aanbieder(s) die bij mij zijn langsgekomen, die zonnepanelenboeren beloven gouden bergen!’. De onduidelijkheid aan de kant van de consument wordt veroorzaakt door de vele mogelijkheden die het dak, consument en budget hen bieden. Er zijn immers altijd meerdere opties mogelijk.

Ik durf te beweren dat er zeker 1 miljoen offertes thuis bij de mensen liggen te rusten totdat de consument weer het vertrouwen terug heeft dat zonne-energie een zinvolle investering is, welke wordt uitgevoerd door een aanbieder die de behoefte van de klant centraal stelt. Een aanbieder die zijn klant centraal stelt, zal ook selectief zijn in de klanten die hij aanneemt.

In ons vorige artikel heeft de Fritts Reviewmethode al enige aandacht gekregen. Deze methode kan consumenten houvast geven in het aankooptraject van een zonne-stroomsysteem. Anderzijds wil ik installateurs de helpende hand toereiken: stuur dat deel van de aanvragen van de oriënterende consument die je krijgt voor een zonne-stroomsysteem eerst langs Fritts. Wij kunnen snel de behoefte van de consument inschatten. Wij identificeren of uw tijd rijp is om daadwerkelijk het offertetraject met schouw te starten. Tot die tijd: besteed je tijd aan het verdiepen in de materie van zonne-energie en houd contact met je bestaande klanten, je beste ambassadeurs van goed werk.

Download PDF
Download PDF
Over Fritts

Fritts.nl is een onafhankelijk online informatieplatform over zonnepanelen. Fritts biedt hulp door middel van adviesdiensten tijdens de oriëntatie, de aankoop en het bezit van zonnestroominstallaties. Zij voorzien maandelijks ruim 15.000 websitebezoekers van informatie en tientallen klanten van professioneel advies. Op deze manier helpt Fritts.nl aan het realiseren van meer lokaal opwekte zonne-energie in Nederland. Stroom, opgewekt door en voor consumenten. Autonomie op het gebied van energievoorziening terug bij de burger. Bezoek www.fritts.nl voor meer informatie.

berichten